Bekräftelsemeddelande som skickas eller visas när någon person har gjort något på webben, t ex gjort en beställning, anmält sig till någon tillställning, fyllt i en intresseanmälan för att få erbjudanden per mejl osv är viktiga och bör inte förbises. Ett lyckat bekräftelsemeddelande kan leda till nöjdare kunder, merförsäljning och mindre trafik till supportavdelningen för frågor om vad som händer sen.
För att förenkla ditt arbete när du skapar egna bekräftelsemeddelanden, har vi gjort en checklista på ingredienser som man bör ha med i sitt bekräftelsemeddelande. Varsågod!
- Använd en giltig svarsadress (undvik no-reply).
- Påminn kunden i ämnesraden vem du är och vad syftet med mejlet är.
- Tacka kunden oavsett hur stor eller litet köpet är.
- Ge kunden svar på alla tänkbara frågor kring beställningen så gott det går.
- Länka gärna till utförliga svar på din hemsida.
- Uttryck informationen kort och koncis så kunden snabbt får en överblick.
- Korta meningar och gärna punktlistor.
- Tydliga länkar till din hemsida.
- Tydliga ”call-to-action”. Vad ska kunden göra härnäst?
- Personalisera gärna meddelandet med kundens namn eller liknande.
- Var tydlig med logga så igenkänningsfaktorn är hög och omedelbar.
- Inkludera all information så att byte eller annan ändring blir enkel för kunden.
- Visa policy och att du värdesätter informationen om kunden och enbart kommer använda det till fördel för kunden.
- Visa alla köpvillkor och annan information som får kunden att känna sig trygg (helst som en länk till din hemsida där all information finns att läsa).
- Ha mejl i HTML och gärna med bilder. Men om du även har möjlighet att skicka ett meddelande i ren text, så glöm inte det! Mejl som t ex skickas till ett ärendehanteringsprogram visar sällan mer än enbart ren text.
- Ha gärna med relevanta erbjudanden.