Informativa och välkomnande svarsmeddelanden som skickas ut per automatik till kunder genererar i genomsnitt 152% högre klickfrekvens än vad vanlig marknadsföring lyckas åstadkomma, säger Dan Forootan, VD för Streamsends e-postmarknadsföring. ”Att återkoppla till sina kunder i samband med ett köp, med erbjudanden som kan tänkas vara intressant för kunderna, kan göra en enorm skillnad och öka möjligheten till att locka till fler köp.”
Här listar vi fyra kom ihåg värt att ta med sig då man arbetar med försäljning över nätet.
1. Identifiera dina kunders behov
Var alltid strategisk. Definiera dina kunders behov och vad som kan tänkas vara intressant för dem. Gör riktade utskick till just de som kan tänkas vara intresserade.
2. Ställ frågan innan kunderna gör det
Organisera ditt arbete. Utforma automatiska svarsmeddelanden och erbjudanden (sk triggers). Triggers som till exempel passar att skicka ut i samband med kundens registrering, ett köp, några dagar/vecka efter ett köp osv.
3. Skicka relevanta meddelanden
Innehållet i triggrar och andra erbjudanden är avgörande. Om det är ointressant kommer dina kunder troligen avregistrera sig från dina utskick.
4. Uppmana alltid till en direkt handling
Ditt utskick bör vara fokuserat på ett huvudsakligt erbjudande. Har du för många kan det uppfattas som rörigt och förvirrande för dina kunder. Det förenklar även för dig när du ska mäta svarsfrekvensen. Erbjudandet ska enbart gälla under en kort begränsad tid. Människor är mer benägna att nappa på ett erbjudande när det är ett tillfälligt sådant.
mailRelate – träffsäkra utskick med resultat
Läs mer om e-postmarknadsföring, triggrar, erbjudanden via videoklipp och sociala nätverk på vår hemsida mailrelate.se