Varför är GDPR så svårt att greppa för så många företag?

Det här med GDPR känns som något väldigt svårt för många företag att greppa. Vi tittar dagligen på webbsajter och IT-miljöer; allt från företag till myndigheter, banker och andra organisationer. Nästan alla sajter och IT-miljöer har (fortfarande) problem. Trots att vi informerar företagen (och ofta får återkoppling) så har ingenting förändrats efter 6-12 månader, eller så har man bytt leverantör av e-post men har fortfarande problem med sin webbplats/hemsida, osv.

Det här gäller inte bara webbsajter eller komponenter på webbsajter. Det gäller e-post, dokumentlagring och dokumentdelning, videosamtal, videomöten, chatt, ”kundtjänstsystem”, enkäter, intranät, mobilappar och en mängd andra tjänster ni använder för att på något sätt kommunicera; internt, med kunder och mellan företag.

När tillsynsmyndigheter sedan knackar på dörren så ”brinner det i knutarna”, minst sagt. Varför löser ni inte detta innan det blir ett problem? Det är verkligen inte svårt i de flesta fall. Ni kanske måste byta leverantör av ett antal tjänster, eller be er nuvarande leverantör gilla läget och ändra inställningar för just er leverans, men oavsett vad så är ni som ansvarar för företaget också ytterst ansvariga för GDPR-problematik inom företaget/organisationen/myndigheten.

Tips från coachen: Det finns många alternativa lösningar, som är GDPR-säkra från början. Ja, en del av dem kostar lite mer och ja, det är ”bökigt” att byta ibland. Men det är betydligt mindre kostsamt än att hamna på en tillsynsmyndighets skrivbord.

Ni är välkomna att kontakta oss för en översyn och/eller förslag på hur ni kan lösa er GDPR-problematik. Det är inte raketvetenskap. Ni behöver inte använda våra tjänster om ni inte anser dem lämpliga, ni kan anlita oss för en översyn ändå.

Läs mer om GDPR