I takt med att Google blir allt bättre på att utvärdera kvaliteten av innehållet på Internet, blir det allt svårare att lyckas med rankningen med hjälp av teknisk manipulation. Allt mer arbete måste läggas på webbsidornas innehåll istället. Vi har därför tagit fram vad just du som textförfattare bör tänka på, om du vill att ditt material ska hamna högt upp i Googles sökresultatlista.
Skapa innehåll som andra gärna vill dela med sig av till sina vänner
Sökmotoroptimering är inte längre bara en lek med väl placerade sökord. För att lyckas med att hamna högt i sökresultatlistan idag, måste ditt innehåll inte bara vara relevant, utan även delas med andra på sociala medier. För att lyckas finns en mängd olika marknadsföringstekniker att använda sig av.
- Skapa informativa, väl underbyggda och upplysande innehåll som kan vara intressant att dela med andra.
- Fortsätt skapa intressanta texter för att utveckla ett långvarigt intresse och en vilja att följa ditt företag.
- Utveckla en unik röst och stil.
- Ta en provokativ hållning eller lägg in humor när det är lämpligt och förenligt med företagets bransch.
- Ge detaljerad information om ett ämne som inte annars omtalas så mycket.
- Hänvisa till faktiska källor. Pålitligt innehåll är mer självklart att dela.
- Länka generöst och uppmuntra delning genom att föregå med gott exempel.
- Skapa kreativa titlar som väcker nyfikenhet.
- Använd webbdesign och typografiska lärdomar för att optimera läsbarheten.
- Lägg till videoklipp i blogginlägg och webbsidor.
- Ha alltid med tilltalande och tydliga knappar för att dela innehållet på sociala medier.
- Utmana och ge användarna en anledning till att dela vidare innehållet.
Skapa förtroende och få mer exponering av innehållet
Genom att länka ditt innehåll till en Google+ profil med bild och namn, samt ange dess publiceringsdatum, titel och beskrivning, får du större exponering i Googles sökresultatlista. En mänsklig författare bakom en text skapar ett större förtroende för innehållet, men endast om författaren är seriös så klart. Denna länkning görs genom rel=author länkar. Google har en mer grundlig genomgång av detta att läsa på sin supportsida. Öka exponeringen av ditt företag eller dig som författare genom att använda rel=author länkar till Google+ konton när du är aktiv på internet, som när du t ex bloggar eller kommenterar andras bloggar, lägger upp ett videoklipp eller kommenterar ett, eller i en bildtext vid din bild.
Vill du att vi hjälper dig?
Vi har många års erfarenhet av sökmotoroptimering och design för Internetbaserade lösningar och traditionella applikationer. Vår nya webblösning xSentio kommer färdig, förberett för sökmotoroptimering. Tveka inte att ta kontakt med oss. Ring oss på 08-54 55 54 70 eller support@webbplatsen.se
[box style=”rounded” border=”full”]WebbPlatsen – Internetlösningar sedan 1998
WebbPlatsen i Sverige AB är ett privatägt aktiebolag och har funnits sedan 1998. WebbPlatsen tillhandahåller webblösningar för företag och föreningar med fokus på flexibilitet och personlig service.
[/box]