De flesta program har kortkommandon som finns till för att snabba upp arbetet för användaren. Visste du om att de även finns i Work2Go?! Visst, det står väl inte på allas högsta priolista, att lära sig en lista kortkommandon. Men brukar du göra ungefär samma sak i ditt konto, kan det vara värt att lära dig just de kortkommandon. Du finner den kompletta listan under fliken Inställningar eller om du håller ner tangenterna Ctrl + Q. Du kan skriva ut listan från den förstnämnda. Många kortkommandon står dessutom bredvid funktioner i menyerna i verktygsfältet eller när du högerklickar på något i kontot.
Jag jobbar mycket med etiketter på inkommande e-post som jag inte hinner ta itu med på direkten. Då ger jag dem en passande etikett för att snabbt förstå vad jag ska göra med det när jag får tid över. Att sedan ta bort etiketten när jag är klar med meddelandet, är ganska krångligt. Nämligen att först markera meddelandet, sedan högerklicka och därefter i menyn välja Märk meddelandet med en etikett > Ta bort etikett.
Då är det betydligt enklare att enbart markera medellandet med etiketten och sedan trycka ner U-tangenten.
De 10 mest användbara kortkommandon
Här är en lista på de jag tycker är mest användbara och relativt enkla att komma ihåg, speciellt om du tänker på vad aktiviteten kallas för på engelska. Med objekt menas t ex ett meddelande, kontakt eller möte.
N – Nytt objekt (New)
P – Skriv ut (print)
T – Märk ett objekt med en etikett (Tag)
U – Ta bort etikett (Untag)
R – Svara på ett meddelande (Reply)
A – Svara alla (reply All)
F – Vidarebefordra meddelande (Forward)
Ctrl + S – Spara (Save)
Enter – Öppna ett objekt
Delete – Radera ett objekt
Hoppas det här blir användbart för dig i ditt arbete med Work2Go.
Hör gärna av dig om du undrar över något, stort eller smått. Vilka kortkommandon brukar du använda?
Länkar med instruktioner