Julen är den tid på året då vi förväntas konsumera som allra mest och konkurrensen mellan företagen är som tuffast. Samma visa år efter år. Just under den här perioden är det därför extra viktigt att förstå sig på sina kunder och hur man kan kommunicera och interagera med dem på bästa sätt. Här är fem tips för lyckad e-postmarknadsföring under julhandelns hektiska period innan jul.
Ett. Skicka ut dina julerbjudanden tidigt
Månaderna före jul är ett gyllene tillfällen att satsa på e-postmarknadsföring. Många konsumenter påbörjar att handla sina julklappar redan i november. Om inte du tar tillfället i akt, finns risken att dina konkurrenter plockar just de där extra viktiga marknadsandelarna ifrån dig. Att vara ute i god tid innan jul är med andra ord mycket viktigt. Ju närmare jul man kommer, desto fler företag tävlar dessutom om konsumentens uppmärksamhet.
Två. Riktade, tydliga och enkla erbjudanden
E-postmarknadsföring och nyhetsbrev anses vara det allra bästa sättet att kommunicera med kunder för att få dem att gå från tanke till köp enligt en undersökning utförd av Harris Interactive. Nyckeln till ökad framgång med e-postkampanjer är att rikta sina meddelanden. Tänk på att dina kunder är i farten mer än någonsin under den här perioden. Ditt erbjudande bör vara igenkännande, enkelt och direkt och ge kunden en tydlig uppmaning till handling. Det är viktigt att fånga uppmärksamheten av kunden så tidigt som möjligt, ja redan på ämnesraden. Enligt Harris Interactives undersökning hade mer än hälften av de som öppnat ett erbjudande, gjort det för att de såg ett särskilt erbjudande eller ämne i ämnesraden som hade intresserat dem.
Tre. Nå ut till den mobila publiken
Våra nätvanor blir alltmer mobila. Många tittar upprepade gånger i sin mobil när de är ute på sin shoppingrunda. För att hitta vilken butik som säljer varan, vart butiken ligger, läsa recensioner om produkten de är intresserade av, leta efter veckans erbjudanden eller t o m för att hitta varan i butiken. Tänk därför på att utforma erbjudanden som även är enkla att läsa på en mobilskärm. Använd gärna de smalare mobilvänliga mallarna. De hjälper dig med att hålla budskapet kort och koncist.
Fyra. Nå ut till de sociala medierna
Företag bör vara extra aktiva på sociala medier under julruschen och delta i samtalen. Oavsett om det handlar om att marknadsföra julerbjudande, belöna lojala kunder, svara på frågor eller att ta itu med klagomål. mailRelates fiffiga funktion högst upp på alla utskick, Social Networking Bar, förenklar delning av utskick till sociala medier och visar dessutom statistik efter besök och delning.
Fem. Visa upp ditt erbjudande i ett videoklipp
Video på internet blir bara mer populärt för varje sekund. En video där mottagaren uppmanas till någon form av handling kan vara mycket effektivt. Vare sig syftet är att ladda ner en fil, klicka på en länk till en hemsida, börja prenumerera på ett nyhetsbrev eller vad du nu vill att hon/han ska göra. mailRelate innehåller numer en video-widget som du enkelt kan dra och släppa till ditt utskick. Du kan låta dina mottagare dela med sig av ditt videoklipp samt lägga till en klickbar textplatta. Du kan även skapa ett formulär som prenumeranter kan fylla i för att kontakta dig.
Förstärk dina kundrelationer med nyhetsbrev och e-postkampanjer
Kommunicera med dina kunder och sälj mer effektivt via e-post och andra digitala kanaler. Med WebbPlatsens tjänst mailRelate kan du enkelt skapa, skicka och göra uppföljning på dina utskick, från vilken dator som helst. mailRelate är ett webbaserat verktyg som låter dig fokusera på att marknadsföra ditt budskap, resten överlåter du till oss. Vi ser till att dina utskick blir levererade till dina mottagare på ett säkert, pålitligt och problemfritt sätt. Läs mer om mailRelate