SEO står för Search Engine Optimization (sökmotoroptimering på svenska) och är mycket viktigt för att du ska lyckas med din hemsida. Det här är säkert inget nytt för dig. Men visste du om att du faktiskt kan göra jobbet själv genom att följa en rad regler?! Det finns en del trix som du kan lära dig att göra själv medan du jobbar på din hemsida. Här presenterar vi de tre viktigaste stegen vid sökmotoroptimering. Du kan självklart också alltid kontakta oss på WebbPlatsen och få hjälp med vad du bör skriva mm.
Ett. Slagkraftiga sökord
I huvudsak är sökmotorers uppgift att försöka ta reda på vad din hemsida innehåller. Så din främsta uppgift är att berätta det för dem. Detta gör du genom att använda dig utav smarta sökord.
Vad är då smarta sökord? Jo, ord som du tror att folk använder när de söker efter information på nätet.
Se till att det finns med smarta sökord på följande ställen på din hemsida.
- Filnamn och i sidans URL (adressrad).
- Sidans titel.
- Beskrivningen av sidan (Meta description) – Det är oftast det folk kommer att läsa först när de ser din sida i sökresultatlistan. Se till att den innehåller relevanta sökord.
- Metataggar/meta nyckelord (inte lika viktigt nuförtiden dock).
- Rubrikerna på dina sidor.
- Namnet på bildfiler.
- Länka ett eller flera sökord i dina foruminlägg eller texter på andra sajter, sociala nätverkssajter mm som leder in till din hemsida.
- Feta och kursiverade ord.
Två. Skapa många länkar som går in till din hemsida
Ju fler länkar som går till din webbplats, desto mer optimerad blir din den. Varför är dessa länkar så viktiga? Av flera skäl. Ju fler länkar, ju lättare är det för sökmotorer att hitta din hemsida. Länkarna visar nämligen hur värdefull din hemsida är. Det är som en förtroendeomröstning för din webbplats. Google använder till exempel en komplicerad algoritm för att beräkna värdet av din sida med hjälp av sådana länkar.
Tre. Variera
Variera de länkar som går in till din hemsida. Länkar som du t ex kan publicera på andra sajter, inlägg i forum, sociala nätverkssajter mm. Använd inte samma ord eller meningar när du skapar länkar på olika platser, utan variera dem.
Förlita dig heller inte enbart på Google och Googles tjänst Google AdWords. Andra sökmotorer som t ex Bing och Yahoo har liknande tjänster. Variera dina möjligheter att vara synlig i resultatlistan i flera sökmotorer.
Vill du att vi hjälper dig?
Vi har många års erfarenhet av sökmotoroptimering och design för Internetbaserade lösningar och traditionella applikationer. Tveka inte att ta kontakt med oss. På 08-54 55 54 70 eller support@webbplatsen.se