Många undersökningar pekar på att e-post fortfarande är den mest framgångsrika metoden att använda när företag vill nå ut med sitt budskap till sina kunder. ”När företag söker efter verktyg för att få ut sitt budskap genom, är e-post fortfarande förstahandsvalet för många, då e-post är den kanal med längst räckvidd, respons och avkastning då man ser på investerad tid och pengar”, säger Dan Forootan, VD för Streamsend e-postmarknadsföring, tjänsten som mailRelate är byggd på. För att maximera denna maktposition och samtidigt skydda sitt företags varumärke, bör en rad bestämda åtgärder följas. Ett exempel är att använda mallar för att tydligt visa vem det är som är avsändaren av utskicket. Om mallen dessutom är snygg, kommer även e-postmeddelandet sticka ut i mängden bland alla andra meddelanden som trängs i inkorgen.
1 . Satsa på snygga utskick
Sträva efter att designa komplexa men ändå attraktiva e-postmeddelanden som kan omvandlas till en ”låst” mall med fördefinierade redigerbara områden. Det vill säga mallar som kan används om och om igen . Mallar som håller, som inte går att spricka genom att t ex lägga till en för stor bild. I mailRelate ingår enkla med snygga mallar som man kan dra och släppa bilder och videoklipp till, skapa länkar, omforma texter mm och trots alla förändringar ser det fortfarande riktigt bra ut. Många av mallarna fungerar dessutom bra på mobiler då de är uppbyggda med responsiv design som gör att utskicket automatiskt anpassas efter läsarens skärmstorlek.
2. Triggers – skapa snabba svar med precision
Med uppsatta triggers (databasregler) på kontot kan man skicka ut automatiska välkomstmeddelanden, födelsedagshälsningar med erbjudande mm till kunder. Ett effektivt och enkelt sätt att kommunicera med och vårda sin kundkontakt. Triggers finns tillgängligt att skapa och börja användas på kontot i mailRelate och någon förkunskap i datakunskap behövs knappast för att lyckas.
3. Social Networking Bar – nå ut på sociala medier med ett klick
Man bör inte enbart förlita sig på e-post för att sprida sitt budskap. Använd även de sociala medierna till detta. Hjälp läsarna med att enkelt få dela ett nyhetsbrev till sina vänner och familj genom att lägga till Social Networking Bar till utskicket. I detta verktygsfält finns bland annat länkar till Facebook, Twitter och LinkedIn och används av läsaren, inte för att besöka avsändarens/företagets sida på respektive medie utan för att sprida vidare utskickets budskap. Man kan även lägga till en länk till formuläret som redan finns på kontot (Share with friends) för att läsare lätt ska kunna dela vidare utskicket till sina bekanta och på så vis skicka det vidare till fler personer än vad det var skickat till i första hand. Vi rekommenderar att båda alternativen används, för att maxa chansen till att nå ut med budskapet till så många som möjligt.
Utskickstjänsten som går att lita på
mailRelate är en tillförlitlig utskickstjänst med detaljerade statistikuppgifter, hundratals färdiga mallar samt möjligheten att importera sin egen. Styrkan med mailRelate är den grundliga kontrollen över alla e-postmeddelanden som skickas ut genom tjänsten. Denna kontroll skyddar dig som avsändare från risken att dina utskick hamnar i mottagarens skräppostmapp istället för inkorg. Läs mer på mailrelate.se