Nuförtiden är det nästan mer vanligt än ovanligt att det finns minst en surfplatta per hushåll i Sverige. Enligt rapporten ”Svenskarna och Internet 2012” har 20 procent av alla svenskar tillgång till en surfplatta i dag. Därmed är det väl på tiden att lyfta fram hur du kan logga in på ditt Work2Go-konto i en webbläsare på din surfplatta.
Logga in på ditt konto i en webbläsare
En surfplattas skärm är stor nog för att logga in på ditt konto i en webbläsare. Då får du samma utseende som när du gör det i en dator och får även tillgång till alla dina mejl, filer, kalendrar, kontakter mm.
När du loggar in måste du dock vara uppmärksam över att ändra vilken version av Work2Go som du loggar in med. Fyller du enbart in dina loginuppgifter och klickar på Logga in känner Work2Go av att du loggar in från ett mobilt operativsystem (dvs Android, iOS eller liknande) och väljer Mobil versionen åt dig per automatik. Versionen Mobil är främst gjord för mobiltelefoner där du inte har en så stor skärm och ger dig ett betydligt mer begränsat utseende.
För att få samma visningsläge måste du själv välja att logga in med versionen Standard HTML – inte Avancerad (Ajax). Avancerad (Ajax) ger dig den bästa funktionalitet, men i surfplattor kan det bli lite för komplext. Därför fungerar versionen Standard HTML mycket bättre då. Jag har sammanfattat tre punker som du kan ta med dig från det här resonemanget.
SURFPLATTA – logga in med HTML standard
MOBIL – logga in med Mobil
DATOR – logga in med Avancerad (Ajax)
Fördelar med att logga in på ditt konto i en webbläsare i surfplattan
- Delade inkorgar, portföljer, adressböcker, kalendrar mm är tillgängliga.
- Sökfunktionen för att snabbt hitta det du letar efter.
- Tillgång till kontots inställningar; frånvaromeddelande, filter, signaturer, roller, mm.
- Har du flera konton kan du logga in på dem samtidigt, en i varsin webbläsare.
- Du kan fortsätta med att kategorisera mejl, kontakter, uppgifter och filer med etiketter.
- Kontokvotan visas klart och tydligt.
- Sortera kontot genom att flytta på mejl/filer/kontakter mm eller skapa nya mappar.