Forum - diskutera på ett enkelt sätt
Forum, kunskapsdatabas för hemsida, intranätet, kundportal mm

Tydlig och kontrollerad struktur med diskussionsforum
Ett diskussionsforum där ni kan informera om och diskutera ämnen på ett enkelt och kontrollerat sätt.
Med en tydlig struktur riskerar inga viktiga kommentarer att försvinna som de lätt kan göra i oändliga e-postkonversationer eller kommentarsflöden i ärendehanteringsverktyg.
Forum
Standard
1.800kr
kostnad/år
Diskutrymme 1GB
Utgående trafik per månad 2GB
Fri support via e-post/telefon
Daglig backup
Fri uppdatering av mjukvara
Startavgift 495kr
Forum
Flexibel
2.900kr
kostnad/år
Diskutrymme 2GB
Utgående trafik per månad 4GB
Fri support via e-post/telefon
Daglig backup
Fri uppdatering av mjukvara
Startavgift 495kr
Vi erbjuder också möjligheten till en egen server för diskussionsforum, en s k dedikerad server. Om ni kombinerar tjänsten diskussionsforum med en egen server så tar vi hand om administrationen av servern vad gäller uppdateringar och drift. Detta är användbart och kostnadseffektivt i sammanhang när ni har ett stort antal medlemmar, behöver mycket utrymme eller helt enkelt vi ha forumet i en helt avskild miljö.
Vilken typ passar er bäst?
Funktioner
All hantering sker via din webbläsare vilket betyder att du kan administrera forumet från vilken dator som helst.
- Skapa obegränsat antal diskussioner
- Användarrättigheter
- Registrering för medlemskap
- Flera olika språk
- Sökfunktion
- Bifogade filer i inlägg
- Användarprofiler
- Meddelande om nytt inlägg i diskussion
- Intern sökmotor
- Skydda forumet från externa besökare
- Bannlys icke önskvärda besökare
- Stöd för extern integration
- Rättstavning
- Röstningsfunktion
- Kalender
- Statistik
För intranätet, kundportalen, föreningen
Användningsområdet är mer eller mindre oändligt där företaget kan ha ett slutet forum eller för företaget som tillåter att deras kunder fritt kan ställa och diskutera frågor.
Skapa en egen kunskapsdatabas
Istället för ett traditionellt diskussionsforum kan man istället sätta upp det som en kunskapsdatabas där inlägg inte är tillåtna.
Chatt och Forum
Skillnaden på Chatt och Forum är inte alltid så stor. I moderna samarbetsverktyg som erbjuder chatt, t ex Mattermost och Slack, så kan man dela in diskussioner i olika trådar, kategorier och medlemsgrupper; väldigt likt ett diskussionsforum.
Med en chatt är oftast uppdateringarna omedelbara eftersom de sker i realtid. Alla deltagare som är uppkopplade mot chatten och som har behörighet att se ett inlägg får se det direkt. Med ett diskussionsforum ser användarna inläggen när de går till en viss kategori eller diskussionsgrupp. I båda typer av samarbetsverktyg kan man bifoga filer, söka, flagga inlägg för senare hantering, osv. Där ett diskussionsforum ofta har en fördel är presentationen av kategorier och diskussionsgrupper. Det blir lite mer lättöverskådligt och är lättare att följa för de flesta.
Båda typer av samarbetsverktyg kan anpassas för att integrera mot support-system, webbutiker, mm. Och båda typer kan skyddas med inloggning, SSL-certifikat etc.